To nejlepší z herního roku 2021

To nejlepší z herního roku 2021

31 prosince, 2021 0 Od Martin Havel

Konec roku starého a začátek toho nového, to je období vhodné k bilancování. Ceny za hru roku jsou již udělené, ale i my jsme se rozhodli dát dohromady 9 kousků toho nejlepšího, co dorazilo na naše konzole a počítače v roce 2021.

Forza Horizon 5

Závodní nadšenci si po dlouhé době mohli opět usednout za volant v novém našlapaném titulu, který je plný arkádové hratelnosti a ultimátní zábavy. Forza Horizon uspěla u kritiků i hráčů a stala se okamžitým úspěchem i díky tomu, že si ji můžete zahrát skrze Xbox Game Pass. Pravda objevily se i porodní bolesti v podobě špatné podpory některých ovladačů či doskakujících textur, ale obecně šlo o vynikající snoubení skvělé grafiky, nádherných scenérií a soundtracku s vymazlenou hratelností, již obohacují také zábavné herní režimy. Forza Horizon 5 není dokonalá, ale jde o nejvydařenější závodní arkádu za poslední roky a zatraceně dobrou zábavu, která v našem seznamu nesmí chybět.

Psychonauts 2

Raz se po dlouhých letech vrátil a s ním také perfektně vyladěný situační humor studia Double Fine. Psychonauts 2 jsou dokonalou ukázkou toho, že i oproti patnáct let starému předchůdci není nutné toho měnit zase tolik, když máte spoustu šikovných lidí, kteří vědí jak klíčové prvky zúročit a vytěžit z nich maximum. Ano, hra opakuje i stejné chyby, jako první dál, jenže člověk jí je s radostí odpustí. Druhý díl Psychonauts nás nadchnul především vynikajícím level designem, vtipnými dialogy ale také možností zábavně hru prohledávat a nacházet v ní šikovně skryté předměty. Milovníci hopsaček tento kousek musejí mít ve svojí sbírce. Jo a i tentokrát po hře můžete sáhnout skrze Game Pass.

It Takes Two

Kooperační hry patří k žánru, který je velmi specifický a když už takovou hru uděláte, většino to dopadne buď hodně dobře, nebo hodně špatně. Vývojáři ze studia Hazelnut zvládli dojít na tu příznivější stranu barikády a se svojí hrou It Takes Two slavili obrovský úspěch. V recenzích hra bez potíží odcházela s devítkami a desítkami a reakce hráčů za těmito známkami nezaostávali. Tvůrcům se podařilo skloubit neustálé využívání unikátních mechanik s příjemným humorem, odlehčenou atmosférou a fantastickým level designem. Výsledek? Hra roku 2022 dle The Game Awards a za nás je tento titul zcela zasloužený.

Death’s Door

Death’s Door je z našeho výběru jednoznačně nejmenší hrou, která nemá za sebou velké peníze a propagaci. Death’s Door sází na minimalismus takřka po všech stránkách. Ačkoliv jste v roli zdánlivě obyčejné vrány, její úkol je velmi důležitý. Jakožto smrtka totiž musí sbírat duše a mezi ně patří i duše obrů, které jsou potřeba k otevření dveří do posmrtného života. Izometrická kamera a akční hratelnost v kombinaci s originalitou titulu dělají z tohoto kousku jeden z nejzajímavějších za minulý rok.

Ratchet & Clank: Rift Apart

Ratchet & Clank se vrátili v jedné z prvních her pro novou generaci konzolí a oslovili asi většinu majitelů páté generace Playstationu. Není se co divit. Jde o jednu z mála her, které jsou výhradně pro PS5 a využívají potenciál nové konzole. Unikátním prvkem ve hře bylo především cestování portály do různých světů v reálném čase. Hra ovšem nabízí mnohem více než jenom technickou vychytávku. Od zábavného příběhu přes na plošinovku solidní soubojový systém až po nádherné grafické zpracování. Jenom více takových her v dalších letech.

Metroid Dread

Metroid Dread vrací slávu jednomu z populárních akčních titulů, které jsou zde s námi už od “pradávna”. Hra sází především na vyladěnou hratelnost plnou zábavných skákačkových pasáží v kombinaci s nelítostnými nepřáteli. Jde naprosto jednoznačně o klasiku, která se věrně drží žánru a přitom ho obohacuje o moderní zpracování.

Returnal

Jedno ze zasloužených překvapení roku. Returnal nebyl moc vidět, nemluvilo se o něm a vlastně ani moc nebylo jak o této hře hovořit, protože proplula zcela pod radarem. Pracovalo na ní neznámé vývojářské studio, Sony ji nijak výrazně nepropagovalo, a tak se o ní svět dozvěděl až chvíli před vydáním. Další z PS5 exkluzivit, která ukázala, jakým směrem lze jít. Kombinace akční sci-fi střílečky s roguelike stylem a nelítostnou planetou zasazenou do tajemného příběhu se stal hrou, kterou si jedni zamilovali a druzí ji proklínali. Kdyby na ni ovšem měli trpělivost, nejspíše by se přidali k těm, kteří ji zbožňují.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time

A do třetice návrat jednoho z velkých hráčů na poli hopsaček. Tentokrát rovnou jeden z těch největších. Crash Bandicoot tentokrát nešel po remaku, ale rovnou po nové hře a ta si dokázala až překvapivě dobře udržet duši série. Od třetího dílu to s Crashem nešlo vyloženě strmě z kopce, ale sledovali jsme postupný úpadek. Nová čtyřka však ukázala, že šílený vačnatec dokáže ještě stále zaujmout větším množstvím věcí, než jenom nostalgií.

Halo Infinite

Halo Infinite byl můj první kousek ze série Halo a nadmíru jsem si ho užil. Konečně jsem mohl díky game passu na PC okusit, proč je tato sci-fi střílečka takovým kultem. Upřímně mohu říct, že to je přesně jedna z her, kvůli kterým bych si byl ochotný kupovat Xbox. Tedy, kdybych nebyl hráči Playstationu. Naštěstí je na PC a nemusím taková dilemata absolvovat. Halo kombinuje solidní akci se zábavným světem a úkoly, které nenudí. Navíc hra není nikterak dlouhá a i když to v první řadě trošku zamrzí, zároveň to je lepší než kdyby byla zbytečně natahovaná.

Obrázek: